Obszary wiedzy
SNA (Social Network Analysis) - analiza sieci społecznych więcej
VBM (Value Based Management) - zarządzanie wartością przedsiębiorstwa więcej
Newsletter
Jeśli chcą Państwo otrzymywać nasz newsletter proszę podać swój adres e-mail.
 
INSNA
Episteme managers
Zobacz:

Audyt komunikacji wewnętrznej z wykorzystaniem analizy sieci społecznych (SNA)

Komunikacja wewnętrzna to istotny złożony proces w przedsiębiorstwie, którego celem jest nie tylko informowanie pracowników o planach i zadaniach przedsiębiorstwa, ale również jest to ważny mechanizm integrujący pracowników, budujący wzajemne zaufanie, wzmacniający spójność organizacyjną, wspierający budowanie wizerunku przedsiębiorstwa a także usprawniający proces tworzenia się innowacji czy transferu wiedzy. Szybka i pełna informacja jest bowiem w środowisku konkurencyjnym konieczna do podejmowania adekwatnych decyzji przez pracowników każdego szczebla. Brak sprawnej komunikacji wewnętrznej może tym samym istotnie zakłócić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa hamując zmiany o charakterze strategicznym poprzez narastającą dezinformację, tworzenie się podziałów między pracownikami czy blokowanie przepływu informacji w przekroju pionowym (góra-dół) lub horyzontalna (tj. między działami). Audyt komunikacji wewnętrznej pomaga budować i optymalizować relacje między pracownikami i poszczególnymi grupami pracowników tak aby zapewniały one dalszy rozwój przedsiębiorstwa a nie stanowiły barierę.

Celem audytu komunikacji wewnętrznej przeprowadzonego w oparciu o analizę sieci społecznych (SNA) jest pomiar efektywności komunikacji wewnątrz organizacji oraz dostarczenie danych niezbędnych do podjęcia koniecznych działań mających na celu usprawnienie funkcjonowania organizacji w tym względzie. Badanie SNA pozwala zrekonstruować a następnie poddać szczegółowej analizie sieć relacji pomiędzy pracownikami. Wykorzystanie tego narzędzia umożliwia odtworzenie schematu współpracy pomiędzy pracownikami, który najczęściej znacząco odbiega od oficjalnej struktury organizacyjnej. Na tej podstawie opracowywane są rekomendacje mające na celu usprawnienie komunikacji wewnętrznej, zintegrowanie pracowników oraz grup pracowniczych znajdujących się na peryferiach komunikacyjnych, zlikwidowanie wąskich gardeł komunikacyjnych  oraz efektywne wykorzystania osób i grup najlepiej skomunikowanych w organizacji.

Audyt komunikacji wewnętrznej jest ofertą skierowana do wszystkich organizacji chcących podjąć trud prowadzenia świadomej polityki w zakresie komunikacji wewnętrznej lub mających na celu zmiany dotychczasowych działań w tym zakresie. W sposób szczególny przeprowadzenie tego rodzaju badania zalecane jest w przypadku planowanej restrukturyzacji przedsiębiorstwa, planowanego usprawnienie kluczowych procesów w przedsiębiorstwie, w obliczu pojawiających się problemów wewnętrznych lub po przeprowadzeniu fuzji. Ze względu na ścisły związek pomiędzy komunikacją wewnętrzną a zarządzaniem wiedzą przy okazji realizacji audytu komunikacji wewnętrznej oferowane jest również równoległe przeprowadzenie audytu zarządzania wiedzą. Oba badania uzupełniając się wzajemnie dają szczegółowy obraz organizacji pozwalając zaplanować działania w obu tych wzajemnie od siebie zależnych obszarach.

Zastosowanie metody SNA w zakresie komunikacji wewnętrznej pozwala na analizę tego zjawiska na trzech podstawowych poziomach:

•    Poziom makro (tj. komunikacja w całej organizacji) – np. poszukiwanie luk komunikacyjnych, wskazanie centrum komunikacyjnego oraz tzw. peryferia sieci,

•    Poziom meso (tj. komunikacja między częściami organizacji) – np. komunikacja między działami, komunikacja między wybranymi grupami pracowników, komunikacja pionowa, komunikacja w ramach kluczowych procesów w organizacji

•    Poziom mikro (tj. rola poszczególnych pracowników w komunikacji wewnętrznej) –  np. poszukiwanie inicjatorów komunikacji, liderów informacji (tzw. integratorów sieci), osób pełniących rolę pośredników (brokerów) informacji oraz osób peryferyjnych w organizacji

Prezentacja na temat audytu komunikacji wewnętrznej znajduje się w tym miejscu. 

 
Copyright © 2008 EPISTEME All Rights Reserved.
Aktualności

Aktualna lista konferencji i seminariów poświęconych SNA
Miło nam poinformować, że na naszej stronie, wzorem poprzedniego roku, umieszczona została lista konferencji i seminariów poświęconych analizie sieci społecznej(SNA), które zostały zaplanowane na rok 2010.
więcej »

Analiza sieci społecznych wśród kluczowych technologii wskazanych przez firmę Gartner
Firma Gartner przedstawiła dziesięć technologii, które będą miały największe znaczenie w 2010 roku.
więcej »

Wykorzystanie SNA w raporcie Banku Rezerw Federalnych
Bank Rezerw Federalnych w Nowym Jorku opublikował interesujący raport na temat pozycji rynków papierów wartościowych.
więcej »

SNA w zarządzaniu projektami
Na stronie dodana została prezentacja multimedialna na temat możliwości wykorzystania analizy sieci społecznych (SNA) w zarządzaniu projektami.
więcej »

Archiwum