Areas of knowledge
SNA (Social Network Analysis) - analiza sieci społecznych more
VBM (Value Based Management) - zarządzanie wartością przedsiębiorstwa more
Newsletter
Jeśli chcą Państwo otrzymywać nasz newsletter proszę podać swój adres e-mail.
 
INSNA
Episteme managers
See:

Audyt komunikacji wewnętrznej z wykorzystaniem analizy sieci społecznych (SNA)

Komunikacja wewnętrzna to istotny złożony proces w przedsiębiorstwie, którego celem jest nie tylko informowanie pracowników o planach i zadaniach przedsiębiorstwa, ale również jest to ważny mechanizm integrujący pracowników, budujący wzajemne zaufanie, wzmacniający spójność organizacyjną, wspierający budowanie wizerunku przedsiębiorstwa a także usprawniający proces tworzenia się innowacji czy transferu wiedzy. Szybka i pełna informacja jest bowiem w środowisku konkurencyjnym konieczna do podejmowania adekwatnych decyzji przez pracowników każdego szczebla. Brak sprawnej komunikacji wewnętrznej może tym samym istotnie zakłócić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa hamując zmiany o charakterze strategicznym poprzez narastającą dezinformację, tworzenie się podziałów między pracownikami czy blokowanie przepływu informacji w przekroju pionowym (góra-dół) lub horyzontalna (tj. między działami). Audyt komunikacji wewnętrznej pomaga budować i optymalizować relacje między pracownikami i poszczególnymi grupami pracowników tak aby zapewniały one dalszy rozwój przedsiębiorstwa a nie stanowiły barierę.

Celem audytu komunikacji wewnętrznej przeprowadzonego w oparciu o analizę sieci społecznych (SNA) jest pomiar efektywności komunikacji wewnątrz organizacji oraz dostarczenie danych niezbędnych do podjęcia koniecznych działań mających na celu usprawnienie funkcjonowania organizacji w tym względzie. Badanie SNA pozwala zrekonstruować a następnie poddać szczegółowej analizie sieć relacji pomiędzy pracownikami. Wykorzystanie tego narzędzia umożliwia odtworzenie schematu współpracy pomiędzy pracownikami, który najczęściej znacząco odbiega od oficjalnej struktury organizacyjnej. Na tej podstawie opracowywane są rekomendacje mające na celu usprawnienie komunikacji wewnętrznej, zintegrowanie pracowników oraz grup pracowniczych znajdujących się na peryferiach komunikacyjnych, zlikwidowanie wąskich gardeł komunikacyjnych  oraz efektywne wykorzystania osób i grup najlepiej skomunikowanych w organizacji.

Audyt komunikacji wewnętrznej jest ofertą skierowana do wszystkich organizacji chcących podjąć trud prowadzenia świadomej polityki w zakresie komunikacji wewnętrznej lub mających na celu zmiany dotychczasowych działań w tym zakresie. W sposób szczególny przeprowadzenie tego rodzaju badania zalecane jest w przypadku planowanej restrukturyzacji przedsiębiorstwa, planowanego usprawnienie kluczowych procesów w przedsiębiorstwie, w obliczu pojawiających się problemów wewnętrznych lub po przeprowadzeniu fuzji. Ze względu na ścisły związek pomiędzy komunikacją wewnętrzną a zarządzaniem wiedzą przy okazji realizacji audytu komunikacji wewnętrznej oferowane jest również równoległe przeprowadzenie audytu zarządzania wiedzą. Oba badania uzupełniając się wzajemnie dają szczegółowy obraz organizacji pozwalając zaplanować działania w obu tych wzajemnie od siebie zależnych obszarach.

Zastosowanie metody SNA w zakresie komunikacji wewnętrznej pozwala na analizę tego zjawiska na trzech podstawowych poziomach:

•    Poziom makro (tj. komunikacja w całej organizacji) – np. poszukiwanie luk komunikacyjnych, wskazanie centrum komunikacyjnego oraz tzw. peryferia sieci,

•    Poziom meso (tj. komunikacja między częściami organizacji) – np. komunikacja między działami, komunikacja między wybranymi grupami pracowników, komunikacja pionowa, komunikacja w ramach kluczowych procesów w organizacji

•    Poziom mikro (tj. rola poszczególnych pracowników w komunikacji wewnętrznej) –  np. poszukiwanie inicjatorów komunikacji, liderów informacji (tzw. integratorów sieci), osób pełniących rolę pośredników (brokerów) informacji oraz osób peryferyjnych w organizacji

Prezentacja na temat audytu komunikacji wewnętrznej znajduje się w tym miejscu

 
Copyright © 2008 EPISTEME All Rights Reserved.
News

SNA w zarządzaniu projektami
Na stronie dodana została prezentacja multimedialna na temat możliwości wykorzystania analizy sieci społecznych (SNA) w zarządzaniu projektami.
more »

EPISTEME Managers o wykorzystaniu SNA w komunikacji wewnętrznej
EPISTEME Managers zostało zaproszone do projektu „Jak budować relacje z otoczeniem - szkolenia z komunikacji w organizacjach" organizowanym przez PWSZ im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.
more »

Prezentacje Episteme na Slideshare
Zapraszamy na nasz profil stworzony na serwisie Slideshare.W tym miejscu możecie Państwo znaleźć nasze prezentacje multimedialne,
more »

Uaktualniona lista imprez poświęconych SNA
Uaktualniona została lista konferencji, seminariów i warsztatów poświęconych analizie sieci społecznych (SNA), które zostały zaplanowane na rok 2009.
more »

Archive