Obszary wiedzy
SNA (Social Network Analysis) - analiza sieci społecznych więcej
VBM (Value Based Management) - zarządzanie wartością przedsiębiorstwa więcej
Newsletter
Jeśli chcą Państwo otrzymywać nasz newsletter proszę podać swój adres e-mail.
 
INSNA
Episteme managers
Zobacz:
O metodzie (Value Based Management)

Trwały wzrost wartości przedsiębiorstwa powinien być najważniejszym z celów jego funkcjonowania. Obecnie wielu praktyków uważa, że przedsiębiorstwa, które stosują koncepcje zarządzania oparte o wartość (Value Based Management – VBM), mają zdecydowanie większe szanse na zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku i tym samym zapewnienie ponadprzeciętnego zwrotu z kapitału dla swoich właścicieli. Sprawa wzrostu wartości to również, obok oczekiwań inwestorów, kwestia skutecznej obrony przedsiębiorstw przed możliwością wrogiego przejęcia. Nieefektywnie zarządzane spółki mają, bowiem z reguły niską wycenę i tym samym stają się atrakcyjnym celem dla konkurencyjnych przedsiębiorstw lub inwestorów rynku kapitałowego.

U podstaw metody VBM leży poszukiwanie wartości i efektywnego gospodarowania zasobami przedsiębiorstwa w każdym aspekcie jego działalności. Kreacja wartości (i to w wieloletniej perspektywie) stanowi w tej koncepcji nadrzędny cel finansowy, a zarazem strategiczny firmy. Temu podstawowemu dążeniu podporządkowane są pozostałe cele (w tym również nie finansowe) definiowane dla poszczególnych szczebli organizacji.

Filozofia VBM zakłada, że realizacja planów w zakresie wzrostu wartości organizacji powinna być podstawą dla kształtowania i motywowania wszystkich zachowań pracowników i znajdować odzwierciedlenie w każdym z obszarów działalności przedsiębiorstwa. Osiągnięcie tego celu wiąże się często z koniecznością wprowadzenia wielu, często głębokich zmian w organizacji. Wynika to chociażby z faktu, iż przeniesienie ciężaru odpowiedzialności za wyniki na poszczególnych pracowników przedsiębiorstwa musi zostać poprzedzone odpowiednią delegacją uprawnień decyzyjnych, bez których realizacja idei VBM nie byłaby w ogóle możliwa.

Dodatkowo cel, którym jest wzrost wartości w każdym obszarze funkcjonalnym organizacji, musi być kwantyfikowalny, podlegać okresowym pomiarom, a wyniki pomiarów powinny być ściśle powiązane z systemem wynagradzania pracowników. Powyższe założenie implikuje konieczność wdrożenia sprawnego systemu controllingowego badającego wewnętrzne procesy w przedsiębiorstwie, który umożliwiałby zarówno pomiar efektów działań, jak również stanowiłby podstawowe narzędzie wspierające procesy decyzyjne na wszystkich szczeblach organizacji.

Projektowanie i implementacja kompleksowego systemu zarządzania przez wartość powinna wykorzystywać wiele uznanych i stosowanych metod w zarządzaniu, między innymi takich jak:
  • Zrównoważona Karta Wyników (Balanced Scorecard)
  • Rachunek Kosztów Działań (Activity-Based Costing - ABC)
  • Rachunek Kosztów Działań Sterowanych Czasem (Time Driver Activity-Based Costing TDABC)
  • System Zarządzania Procesami (Business  Process Management – BPM)
  • Zarządzanie Projektami (w tym Projektami Inwestycyjnymi) (Project Management – PM)
  • Zarządzanie Kapitałem Intelektualnym (Intelectual Capital – IC)
Koncepcje tworzenia wartości są już dosyć rozpowszechnione w przedsiębiorstwach stosujących zarządzanie przez projekty i cieszą się szerokim uznaniem w ocenie przedsięwzięć inwestycyjnych. Niestety w polskiej rzeczywistości rzadko spotyka się praktyczne zastosowanie takich metod na poziomie zarządzania strategicznego i oceny funkcjonowania przedsiębiorstw jako całości czy poszczególnych strategicznych jednostek biznesowych działających w ramach większych organizacji gospodarczych. Co prawda większość zarządów deklaruje, iż podstawowym celem funkcjonowania prowadzonych przez nie przedsiębiorstw jest nastawienie na wzrost ich wartości, jednak sposób pojmowania wartości i jej pomiaru jest bardzo zróżnicowany i często odbiega od założeń koncepcji VBM.
 
Copyright © 2008 EPISTEME All Rights Reserved.
Aktualności

Prelekcja podczas spotkania HR Networking Group
15 czerwca br. wystąpiliśmy podczas spotkania HR Networking Group, grupy zrzeszającej byłych członków organizacji studenckiej AIESEC oraz ich znajomych/współpracowników, którzy swoją karierę związali z obszarem zarządzania zasobami ludzki.
więcej »

Nowe materiały w zakładce do pobrania
Na naszej stronie w zakładce do pobrania dostępne są nowe artykuły naszego autorstwa:
więcej »

EPISTEME Managers na IX Kongresie PR
22 kwietnia będziemy mieli okazję wystąpić podczas drugiego dnia IX Kongresu Public Relations organizowanego w Rzeszowie.
więcej »

Śniadanie eksperckie już 11 maja
Serdecznie zapraszamy do udziału w ŚNIADANIU EKSPERCKIM, zatytułowanym: Wspieranie strategii przedsiębiorstwa w oparciu o nieformalną strukturę organizacji – Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i koncepcji HR. Spotkanie jest dedykowane menedżerom i ekspertom w dziedzinie HR. Organizatorami są wspólnie Garden-HR oraz EPISTEME Managers
więcej »

Archiwum