See:
Analiza sieci powiązań podmiotów rynkowych – w oparciu o metodę SNA Proces globalizacji sprawia, iż rzeczywistość rynkowa staje się co raz bardziej skomplikowana w związku z większymi możliwościami jakie otwierają się przed podmiotami gospodarczymi. Rynek ulega specjalizacji, czego wynikiem są powstające kolejne nisze rynkowe. Globalny charakter gospodarki sprzyja powstawaniu także dużych
grup kapitałowych o zasięgu globalnym oraz tworzeniu się licznych
aliansów strategicznych, które często przekraczają nie tylko granice sektorów czy branż, ale również państw i kontynentów. Dynamizm tych zmian oraz ich wieloaspektowy charakter sprawia, iż podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym staje się coraz większym wyzwaniem i wymaga zaangażowania wielu narzędzi badawczych, które pozwoliłyby dokonać precyzyjnej analizy sytuacji.
Narzędziem, które w tym kontekście pozwala w sposób szczegółowy zbadać różne aspekty rzeczywistości rynkowej jest
analiza sieci społecznych (Social Network Analisis - SNA). Dzięki niemu możliwe jest przeanalizowanie i wizualizacja skomplikowanych powiązań kapitałowych, personalnych czy kontraktowych między podmiotami rynkowymi. Na tej bazie wskazać można dokonać pogłębionej analizy sektorowej, czy prześledzić sieć powiązań rynkowych wybranego przedsiębiorstwa bądź grupy przedsiębiorstw. Dodatkowo badanie
sieci powiązań rynkowych jest doskonałym narzędziem do znajdowania
kluczowych przedsiębiorstw i managerów dla danego obszaru działalności gospodarczej, co jest niezwykle pomocne przy tworzeniu skutecznych strategii.
Dzięki SNA możliwe jest również analizowanie wszelkiego rodzaju
aliansów strategicznych zawieranych pomiędzy podmiotami rynkowymi np. w formie
wspólnych przedsięwzięć z zakresu R&D czy
spółek joint-venture. Tego rodzaju analiza pozwala precyzyjnie określić potencjalnego partnera do zawarcia ewentualnego aliansu, jak również przeanalizować kapitał społeczny głównych konkurentów. Przyjęcie
sieciowej perspektywy daje również możliwość
wizualizacji mapy współpracy pomiędzy podmiotami działającymi na danym rynku.
Narzędzie to jest także użyteczne przy okazji badania powiązań zachodzących
wzdłuż tzw. łańcucha tworzenia wartości (np. produkcja, dystrybucja, handel detaliczny). Na tej podstawie można wskazać podmioty tworzące największa wartość, jak również porównać potencjał tego rodzaju powiązań głównych konkurentów. Dzięki analizie SNA łatwiejszym zadaniem będzie wskazanie
potencjalnych celów przejęć oraz
partnerów do tworzenia konsorcjów.
Ciekawym uzupełnieniem wspomnianych powyżej aspektów sieci podmiotów rynkowych stanowi analiza
powiązań personalnych. Jak wykazują wyniki badań często o sukcesie rynkowym decyduje fakt zatrudnienia lub współpraca z kluczowymi dla danej branży osobami. Metoda SNA, pozwalająca badać karierę i zaangażowanie poszczególnych osób w danym sektorze umożliwia wskazanie głównych ekspertów posiadających
kluczową wiedzę dla danego rynku, jak również strategiczne znajomości, które często mogą być pomocne w osiągnięciu sukcesu gospodarczego (
pomiar kapitału relacyjnego).
Analiza różnego rodzaju powiązań, w jakie „uwikłane” są podmioty rynkowe konkurujące na globalnym rynku wspomaga podejmowanie istotnych działań o charakterze strategicznym takich jak wejście w alianse, zawiązanie konsorcjum, przejęcia, fuzje czy zatrudnienie głównych ekspertów lub osób najbardziej wpływowych w branży na kluczowe stanowiska w przedsiębiorstwie.