Zobacz:
Zarządzanie strategiczne i finanse Obecna gospodarka wraz z ilością i szybkością zachodzących w niej zmian nastręcza wielu nowych wyzwań kadrze zarządzającej.
Sytuacja ciągłej niepewności powoduje, iż wiele dotychczas wypróbowanych narzędzi i metod staje się mało skuteczne w turbulentnym otoczeniu rynkowym.
Skrócenie się cyklu życia produktów, rozmywanie się granic pomiędzy branżami, wzrost znaczenia nowych technologii i Internetu, swobodny przepływ kapitału w skali globalnej
przewartościowały wiele klasycznych poglądów na temat zarządzania. Wyżej wymienione elementy nowoczesnej gospodarki to z jednej strony zagrożenie, które powoduje, iż coraz trudniej zbudować i utrzymać trwała przewagę konkurencyjną, z drugiej zaś strony to szansa na dająca możliwość rozwinąć działalność przedsiębiorstwa i wejść nowe obszary działalności.
Turbulentne otoczenie gospodarcze i
zmienne warunki konkurowania wymagają stałego monitorowania rynku i ciągłego redefiniowania planów zarówno krótko, jak i długookresowych. Z tego powodu przy tworzeniu strategii przedsiębiorstwa, obok sprawdzonych tradycyjnych metod wypracowanych przez szkołę planistyczną, ewolucyjną czy pozycyjną warto zastosować podejścia
zasobowe, prostych reguł czy
stosować metody opcji.
Przy budowaniu strategii warto również skorzystać z koncepcji
zarządzania przez wartość (Value Based Management - VBM) i wykorzystać związane z nią metody takie jak chociażby
Zrównoważona Karta Wyników (Balance Scorecard). Dodatkowo przy ustalaniu celów strategicznych należy przeprowadzić analizę możliwych do zaimplementowania miar finansowych opisujących w kompleksowy sposób problematykę wartości przedsiębiorstwa, do których należą między innymi:
•
RI – Residual Income
•
EVA® - Economic Value Added
•
CFROI - Cash Flow Return on Investment
•
MVA - Market Value Added
•
SVA - Shareholders Value Added
•
CSV - Created Shareholders Value
•
TSR - Total Shareholders Return