Zobacz:
Procesy produkcyjne i logistyka wewnętrzna Podejście zasobowe do problematyki procesów (czy to na bazie czasu, głównych kompetencji czy wykorzystania zdolności produkcyjnych) wymaga stałego monitorowania i udoskonalania wewnętrznych procesów w przedsiębiorstwie.
Stworzenie
systemu zarządzania opartego o procesy pozwala szybko identyfikować:
• Główne procesy i umiejętności będące źródłem wartości przedsiębiorstwa, na rozwoju i utrzymaniu, których powinno się koncentrować przedsiębiorstwo;
• „Wąskie gardła” powodujące spowolnienie i wzrost jednostkowych kosztów produkcji przedsiębiorstwie, które powinny zostać udrożnione;
• Nieefektywne realizowane czynności wynikające z niewystarczającej wiedzy, braku skali, zasobów czy przestarzałych technologii. W przypadku tych procesów trzeba podjąć decyzje o ich istotnym przemodelowaniu bądź outsourcingu, jeżeli nie należą one do kluczowych elementów stanowiących o pozycji konkurencyjnej firmy.
Dążenie do
ciągłej poprawy procesów z zakresu produkcji czy
logistyki wewnętrznej to nie tylko chęć samodoskonalenia organizacji, ale również konieczność mająca istotny wpływ na poziom kosztów produkcji, możliwość realizacji strategii przedsiębiorstwa i przyszłą sytuację całego przedsiębiorstwa.
Znajomość procesów i
możliwość ich parametryzacji ma również decydujący wpływ na sukces wdrożenia
informatycznych systemów wspomagania zarządzania (na przykład klasy ERP), bez których trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa. Niestety doświadczenia polskiej gospodarki pokazują wiele przypadków, w których brak świadomości o sposobie organizacji procesów produkcyjnych spowodował ogromnie kosztowne porażki przy nieudanych próbach implementacji systemów informatycznych.